Van Picton naar Queenstown

Zo, hier weer even een update, want er is weer genoeg te vertellen.

Was 12 mei in Picton en nam 's avonds een gratis Spa-bad en kreeg ook nog lekkere verse appeltaart. Was ook gratis natuurlijk! :) De rest van de avond met wat mensen uit de groep zitten kletsen en er lag ook nog een tijdschrift Vriendin, was wel leuk om zo'n Nederlands tijdschrift te lezen.

De volgende ochtend ben ik met Hanna, Michelle, Goran en hond Bella naar Bob's Bay gelopen. Dat was een erg leuke wandeling (beetje bergachtig pad) en nadat de nodige foto's gemaakt zijn bij Bob's Bay, zijn we weer terug naar het hostel gelopen om even wat te eten en zijn daarna naar de ferry gebracht, waar Prince (onze nieuwe chauffeur) op ons wachtte.

We zijn naar Abel Tasman gereden en hadden onderweg nog een pauze in Nelson (in het centrum).

Prince was trouwens niet zo gek als ik dacht, nadat ik wat verhalen gehoord had van de vorige chauffeur Dave. Maar toch was ie flink gestoord haha!

's Avonds bij Abel Tasman gezellig met z'n allen bijeen gezeten en zitten kletsen en dronk nog even een Heineken, want die had ik nog van het hostel, waar ik zat in Christchurch (ben tot nu toe trouwens de enige Nederlander).

De volgende ochtend ben ik met Goran 3 uur gaan wandelen in Abel Tasman. Was erg mooi daar. We liepen de route langs de kust (je kon ook landinwaarts gaan). Dus vanuit de bossen konden we de zee zien en wat eilanden. 's Middags zijn we gaan rijden naar Barrytown, een klein plaatsje. 's Avonds zaten we bij de bar en er ging een man optreden. Hij had alleen een gitaar... dus mochten wij de band spelen haha. Heb o.a. op de trommels gespeeld en met de sambaballen. De microfoon heb ik maar uit handen gegeven... ;) Ik speelde trouwens goed met de maat mee... :) Wat wel grappig was deze avond, is dat we wat lokale bevolking konden zien. Helaas, geen leuke mannen haha!! ;)

We hadden een dagje in Barrytown, dus besloot ik maar even een mes te maken. We begonnen met een staaf ijzer, die we in het vuur hielden en af en toe met de hamer moesten bewerken. Nadat we heel wat gevijld en geschuurd hadden en een handvat erop, was ie uiteindelijk toch af. Ik moet toegeven dat ie er behoorlijk mooi uitziet (en ja, hij is scherp ook). Jullie kunnen 'm bewonderen (en gebruiken) als ik weer in NL ben hoor!! Nadat het mes af was, zijn we met z'n allen nog wezen drinken bij Steven (daar maakten we het mes). Was erg lekkere drank!! :) Er waren 4 mensen bij, die niet bij ons in de bus zaten en toen die weggingen, zei Steven: Zo, nu kunnen we de echte alcohol tevoorschijn halen! Echt een toffe gast was dat! Hij zei nog dat als we weer thuis waren en een mes willen maken, we hem mogen mailen over hoe en wat, wat ie dan gaat doormailen. Altijd handig!! :)

De volgende dag zijn we van Barrytown naar Franz Josef gegaan. Op zich wel saai om een hele dag in de bus te zitten, maar het is ook wel weer gezellig. De dag erna (dinsdag 17 mei) ben ik de Gletsjers gaan beklimmen. Damn, wat geweldig is dat (het is daar wit en blauw), maar ook behoorlijk vermoeiend!!! Had spikes onder mijn schoenen en een pikhouweel en lopen maar. Heb zo'n 6,5 uur gelopen op de gletsjers (jaja, heb de pauzes er al afgehaald!!!). Soms was het ook behoorlijk eng, want je moest ook over spleten lopen en sommige waren behoorlijk diep!! En Tom de gids zei nog dat als je glijd, je niet zal stoppen met glijden... We hebben nog een steen gegooid in een spleet die 300 meter diep was (en dat was ook wel te horen)!! Maar goed, het was een waanzinnige ervaring!!

Eind van de middag zijn we op weg gegaan naar Haast en hebben rond 6 uur nog een stop gemaakt om een wandeling te maken van een half uur naar een waterval. Okay, was toch al de hele dag op de benen, dus waarom nu niet... Het was een mooie waterval van 30 meter.

Had de volgende dag trouwens behoorlijke spierpijn haha, maar gelukkig was ik niet de enige. We hadden die dag trouwens niet veel gedaan, want zijn van Haast naar Queenstown gaan rijden (alleen Ashley maakte nog een bungyjump onderweg). In Queenstown hebben we tig kortingsbonnen gekregen voor eten en drank, dus we gingen even een aantal barretjes bezoeken. We zijn eerst naar de bar van ons hostel gegaan, want daar was Happy Hour, daarna naar de Worldbar, waar we wat gingen eten en ze hebben daar cocktails in theepotten. Erg leuk (en de cocktails waren erg lekker haha). Verder zijn we nog naar 2 andere barren geweest (Red Rock en nog een ander, maar weet de naam er niet meer van). Was een erg gezellige avond!!

Donderdag 19 mei ben ik 's ochtends met Melisa een wandeling gaan maken bij gondels. Tja, de gondels kostten geld, dus liepen we omhoog. Prince zei nog dat het een wandeling van 45 minuten was... Dat hebben we geweten!! De wandeling duurde dus wat langer (heeft Prince dat zo snel gelopen of lopen wij zo langzaam?!?), en het was behoorlijk steil omhoog. De eerste helft was ook echt even klimmen geblazen, want dat was in het bos, met rotsen en er waren ook wat hindernissen op ons (zelfgemaakt) pad, namelijk boomstammen. Nadat we op de helft waren en behoorlijk wat geklommen hadden, kwamen we op een autoweg en konden daarop lopen. Wel een nadeel van die weg was, was dat we konden zien hoe steil en hoe lang het allemaal was. Maar we hebben het gered en zijn teruggegaan met de gondel. Normaal moet je daarvoor betalen, maar wij zijn gratis gegaan!! Tja, gewoon doorlopen en snel een gondel ingaan hehe. :) Ben 's middags in het centrum geweest en ben verder wat gaan relaxen.

Vandaag 20 mei ben ik 's morgens gaan paardrijden. De rit heette: Ride of the Rings en ja, we zijn te paard naar een aantal plaatsen gegaan waar ze de film Lord Of The Rings gefilmd hebben. Onderweg (van het hostel naar de stallen) stopten we, want we konden de cliff zien waar Aragorn vanaf viel en de rots waar Frodo, Sam en Gollum op lagen en zagen dat de olifanten kwamen.

Ze hebben bij deze stallen trouwens ook een aantal paarden die in Lord Of The Rings meegespeeld hadden. Ze waren de paarden van de Rohan Riders. Ik zat op een paard met de toepasselijke naam Lordy!!

Gelukkig waren we in totaal maar met z'n 4-en: Gids Sue (die een Rider Of Rohen speelde), Rick, Nina en ik. Rick en Nina waren beginners, dus het meeste gedeelte stapten we (kon ik goed om me heen kijken hehe). Wat we zagen was o.a. Lothlorien, The Misty Mountains, Ithilien, Amon Hen en Isengard... Het bos waar we doorheen reden was echt schitterend!! Reden: ze laten de natuur hun gang gaan. Als er bomen omvallen, mogen die niet worden weggehaald, maar  moeten ze laten liggen. Het is eigenlijk niet te beschrijven hoe mooi het was. Ik denk dat je het pas kan beseffen als je het met eigen ogen ziet... Het laatste gedeelte mocht ik een stuk alleen rijden (om wat te galopperen) en dat was echt geweldig... Op een open stuk veld heuvel op en heuvel af. Nadat ik weer bij de groep was en door een gate gingen, mocht ik weer een stukje over een berg galopperen (de anderen stapten er omheen). Op de berg gaat Lordy stilstaan... en gaat er maar bij liggen!! Ben afgestapt en heb 'm ophoog getrokken en ben weer op 'm gaan zitten en ben naar de groep gegaan, want we waren alweer bijna bij de stallen.

Wat wel een voordeel was: Sue wist een heleboel te vertellen onderweg. Ze vertelde onderweg over hoe de Riders Of Rohen audities deden, dat Shadowfax (het beroemde witte paard van Gandalf) vorig jaar helaas is overleden en van het Noordereiland kwam en Aragorn vond zijn paard zo geweldig, dat ie dat paard gekocht heeft. Helaas zijn de meeste paarden al behoorlijk oud, die meededen aan LOTR, dat over een aantal jaar er waarschijnlijk geen LOTR-paarden meer zijn.

Morgen ben ik nog een hele dag in Queenstown en ga wat wandelingen maken. Zondag ga ik 's morgens vroeg naar Te Anau, waar we 's middags een cruisetocht gaan maken naar Milford Sound. Ook hier is LOTR opgenomen. Ik kon trouwens niet alles herkennen van de film, sommige stukken wel. Ik denk dat ik nog maar eens de 3 delen moet gaan bekijken als ik weer in NL ben.

Heb zondag trouwens weer een nieuwe chauffeur, ditmaal Nemo. Ben benieuwd hoe deze chauffeur is.

Dit was het weer voor even.

Liefs vanuit Nieuw Zeeland!