Lapland - de tour

Maandagochtend nog even een paar spulletjes ingepakt (alleen het hoognodige) en na het ontbijt op naar de honden!

Ditmaal krijgen we 5 honden voor de slee: Ik krijg Mamutti er in het midden bij en  Raja word omgeruild voor Ronja (ook een schatje!).

Nadat de slees zijn ingepakt (eten, kleding en vlees voor de honden) gaan we de tuigjes omdoen bij de honden en ze voor de slee zetten.

Zodra iedereen klaar is, gaat de reis beginnen!!

's Middags rond half 3 bij de blokhut gekomen, honden uitspannen, aan de ketting gelegd (ja, de honden liggen 's nachts gewoon buiten, vinden ze prettig) en daarna aan de slag (hout zagen, open haard aanmaken, sneeuw in emmers doen om te laten smelten, zodat we water hebben enz.).

Gaan rond 4 uur een bakkie soep eten en kletsen, rond 6 uur honden stukken bevroren vlees geven, de sauna in, rond 8 uur avond eten en daarna wat drinken, choco eten en yathzee-en.

Zo zag onze avond er eigenlijk iedere keer uit nadat we waren aangekomen bij een blokhut.

Op zich heeft het wel iets: van die kleine knusse blokhutten met een haard, geen electriciteit en buiten de sneeuw.

We gaan over paden met wat kuilen (die kuilen zijn niet echt fijn, maar ja) en een beetje door een ruig gebied.

Ik zat achter Karen (de gids), maar die was op een gegeven moment zo ver voor, dat ik haar niet meer zag!!

Nou ja, ik laat die honden wel lekker lopen en zie wel waar ik terecht kom haha. ;-)

Ik let een beetje op op het pad, omdat we de slee een beetje moeten besturen.

Alles gaat verder goed (een stuk verder staat Karen te wachten) en vervolgen rustig onze weg...totdat we op een heuvel komen en ongeveer 4 meter steil naar beneden gaan!!

Slik... maar was eigenlijk ook wel erg gaaf!!

Verder was het een rustige route.

's Avonds zei Karen nog wel dat we dezelfde route terug zouden nemen... dat zou betekenen dat we die 4 meter steil omhoog zouden moeten!!

Is uiteindelijk niet gebeurd... zijn een klein stukje dezelfde route gaan doen, daarna een andere afslag genomen.

's Avonds nog gekeken naar het Noorderlicht en zag ook nog 3 herten (maar die waren erg ver weg hoor).

Alle andere dagen zijn ongeveer een beetje hetzelfde gegaan.

's Morgens na het aankleden gezamelijk ontbijten, daarna lunch maken en klaarmaken om naar de honden te gaan.

Dan alle spullen in je slee doen en de honden de tuigjes omdoen en vervolgens voor je slee zetten.

Zodra iedereen klaar is, gaan we op pad!!

We nemen steeds een ander pad en komen zelden een andere groep tegen (is in totaal 2 x gebeurd).

De slee moet je dan verankeren en op z'n zij leggen en de honden vasthouden, terwijl de andere groep passeert (of je moet zelf doorblijven gaan, dat de andere de slee kantelen).

Verder is het onderweg heerlijk stil...

Alles wat je om je heen ziet is wit en het enige wat je hoort is het knarsen van de sneeuw.

Tenzij we even stoppen of iets, dan word er wel naar elkaar geroepen.

's Middags komen we aan bij onze blokhut, leggen de honden vast aan de ketting, waar ze de nacht doorbrengen (door hun warmte zakken ze in de sneeuw en liggen ze in een kuil en dus uit de wind), pakken onze spullen en maken vuur!

Ja, het vuur in de sauna (dat blijft onze douche), vuur in de blokhut (het moet toch warm worden ;-)) en verder zitten we aan tafel spelletjes te spelen (voornamelijk Yathzee) en gewoon lekker kletsen!

Rond 18.00u voeren we de honden een stuk (ijs)vlees en gaan daarna de sauna in (nou ja, alleen diegene die willen) en gaan daarna rond een uur of 20.00u eten .

Daarna nog even bij de honden kijken en daarna nog even zitten kletsen/yathzee-en.

Dan is het weer bedtijd.

In zo'n "middle of nowhere" blokhut hebben we dus ook oud en nieuw gevierd.

Een van de vrouwen was al gaan slapen, die was erg moe.

Wij waren nog opgebleven en een ander vrouwtje had wijn mee (ipv champagne) en gaf iedereen een klein varkentje.

Dat varkentje moest eigenlijk een gelukspoppetje zijn, maar die kon ze niet vinden en had daarom varkentjes meegenomen.

Erg grappig!!

Wel raar om helemaal geen vuurwerk te horen/zien met oud en nieuw en ook dat we maar alleen met ons groepje waren, maar verder wel erg gezellie!

Helaas kwam ook aan deze reis een eind. :(
Terug aangekomen hebben we de honden losgelaten en hebben onze spullen gepakt.

Zijn daarna soep gaan eten en je kon koffie/thee/hete chocolademelk drinken...

Heerlijk om zo op te warmen en langzaam maar zeker kwamen alle groepjes terug en kon je weer gezellie met de anderen kletsen!

Na het afscheid nemen van de honden, gingen we met de bus terug naar het hotel en bijna iedereen ging meteen douchen!

's Avonds gezellig eten, maar je zat met je gids en groepje aan een tafel om tijdens het eten de rit af te sluiten.