Hervey Bay en Fraser Island

Kwam 15 februari 's morgens aan in Hervey Bay. Een ding weet ik wel: dit is niet de plaats voor mij om lang te blijven. Alles ligt ver uit elkaar (als ik naar de supermarkt wilde, moest ik gebracht en gehaald worden) en het is gewoon heeeeeeel erg saai! Maar ja, ik wilde naar Fraser Island en hier vandaan vertrekt de boot.

De 16e hadden we met de groep een bijeenkomst: we leerden elkaar kennen en we kregen allerlei info (over wat we moesten halen bij de supermarkt en over het eiland zelf, de dingo's en meer).

De groep bestond uit 6 meiden en 5 jongens, wel erg gezellig!

De 17e was het dan eindelijk tijd om te vertrekken. Gelukkig zat ik in de leuke groep!! Er vertrokken namelijk 2 groepen: groep 1 en groep Awesome (oftewel 2). Ik zat natuurlijk in groep Awesome haha! :)

Uiteindelijk met de auto (ja, we deden self-drive) de boot op.

Op Fraser Island aangekomen, gingen we eerst naar Lake Garawongera. Erg mooi, maar niet zo mooi als Lake McKenzie, waar we daarna heen gingen. In beide meren hebben we gezwommen, wat erg lekker was, want het was erg warm.

Qua weer hadden we het wel weer getroffen, want vlak voordat we naar Fraser gingen, heeft het daar behoorlijk geregend... Wij hebben natuurlijk zonneschijn! :)

Daarna was het tijd om naar onze kampeerplek te rijden: we reden een zandheuvel op en ja hoor... we zaten vast haha!! Wij natuurlijk de grootste lol, maar waren al snel weer los. We hebben de tenten opgezet en sommige gingen koken. Op deze plek waren ook dingo's: we mochten niet alleen naar de wc (er was geen wc, dus moesten we het maar in de bosjes doen en we moesten een gat graven van ongeveer 15 cm, waar we in moesten plassen). De reden dat we niet alleen mochten: dingo's vallen aan!! Maar als je met een aantal bent, zullen ze niet zo snel aanvallen, maar mocht je toch een dingo tegenkomen als je alleen bent, moet je stil blijven staan en hem aan blijven kijken: dan is het een bangerik en zal ie weggaan (zijn ze met meerdere, dan heb je een probleem). Ga je wegrennen, zal ie je grijpen. Dat is dan ook een aantal jaren geleden gebeurt: 2 broertjes liepen en wilden terug naar hun ouders gaan. Helaas kwamen ze een dingo tegen en ze renden weg: de dingo's renden achter hun aan en pakten het jongetje van 9 jaar en de dingo's doken op hem. De iets oudere broer (11 jaar dacht ik) kwam thuis en zei het tegen zijn vader. Ze gingen kijken, maar helaas leefde het jongetje niet meer...

Ik heb de nacht overleefd (hoorde van een andere groep dat er een aantal dingo's een lege tent hebben gesloopt) en we waren al snel klaar om weg te gaan, maar de auto had problemen: we hebben zowat een half uur geprobeerd om 'm in z'n achteruit te zetten. Uiteindelijk toch gelukt en gingen deze 2e dag eerst naar Maheno. Dat is een schipwrak, wat op de kust ligt. Het was gebouwd in 1905 en was de snelste schip van dat moment (een soort van Titanic dus). Ik vond het erg mooi om zo een schipwrak te zien en dan voorstellen dat het in 1905 in het water lag. Het wrak ligt trouwens naast de snelweg, dus moesten we oppassen voor de auto's! Even ter info: de snelweg is het strand (harde zand gedeelte), waar je 70 km/h mag rijden en de andere wegen mag je 35km rijden (nou ja, dit adviseren ze). Maar op alle wegen heb je vallen, een ongeluk zit in een kleine val haha (er zijn inderdaad groepen gecrasht en hebben daar filmpjes van gezien. Ik zag het al helemaal voor me dat wij ook crashten, wat gelukkig niet zo was). Maar goed, na de Maheno gingen we naar de Pinnacles. Op zich wel mooi, verder niet veel bijzonders. Daarna naar Indian Head. Dit is het 2e op meest na meest oostelijke punt van OZ (op Byron Bay na). De naam Indian Head is te danken aan de aboriginals: er kwamen mensen per boot en de aboriginals stonden op Indian Head. De mensen vonden het net zoals de amerikaanse indianen, vandaar Indian Head. Hierop hadden we trouwens goed zicht op de zee (was echt een schitterende zee) en hebben daar even gezeten om te kijken of we nog wat dieren konden spotten. Ja, we zagen 2 dolfijnen voorbij komen, een haai en verder wat vissen. Ik superblij natuurlijk dat ik dolfijnen en een haai gezien heb. Daarna was het tijd voor de Champagne Pools. Een soort bad, en af en toe komt er een grote golf over de rotsen en dan heb je een soort van bubbels, net zoals champagne, vandaar de naam Champagne Pools dus. Daarna gingen we lunchen op de campingplek, waar we ook gaan overnachten. Gelukkig zijn hier wel gewoon wc's en douches en het is dingo-vrij (er zit namelijk een hek omheen). Na de lunch ben ik met de meiden naar het strand gegaan (dat was buiten de camping, dus niet dingo-vrij) en de jongens kwamen later ook maar even kijken. We zagen hier vliegende vissen, wel geinig. Wat wel een nadeel was: het was echt een schitterend strand, maar we mogen er niet zwemmen (zag er wel verleidelijk uit, mooi water en het was erg warm) omdat er kwallen zijn en natuurlijk haaien. 's Avonds eerst een barbie, heb daarna met een aantal nog even op het strand gezeten.

Dag 3 zijn we eerst met de groep zonsopgang wezen kijken. Ja, om 5 uur stonden we al naast onze tenten! Niet voor niets, want we zagen een dingo en zonsopgang. Erg mooi om te zien en de dingo ziet er gewoon uit als een hond. Daarna ontbijten en spullen inpakken en wegwezen, we hebben nog een lange weg te gaan... We gingen naar Eli Creek. Helder water en wij erin en het water was echt ijskoud, maar wij gingen er toch helemaal in. Heerlijk!! Toen we hier weg moesten, wilde ik wel even proberen te rijden. Startte de motor en... nee, we kwamen niet ver. De jongens zaten wel advies te geven, maar lukte niet. Een van de jongens ging het dan wel even proberen. Nadat Ryan het een aantal keer geprobeerd had, was het duidelijk: we zaten vast. Gelukkig was er bij Eli Creek ook een man die heel veel verstand had van 4Wheel Drives. We moesten naar de dichtsbijzijnde telefoon rijden (die man heeft ons gelukkig geholpen uit het zand te komen) en bellen. We reden naar Happy Valley en belde daar de man van het bedrijf op. Hij stuurde iemand die wel zou komen kijken. Blijkt de koppeling kapot te zijn!! Dus heeft die man ons getrokken en toen wilde hij even tanken onderweg. Doet zijn auto het even later niet meer!! Accu leeg! Nadat ie er een nieuwe accu ingedaan heeft, konden we onze weg vervolgen. Onderweg een paar keer gestopt. Bij een stop zagen we zelfs een dode dingo (hij lag gewoon vlak langs de weg). Volgens een ranger (die net langs kwam) was ie gebeten door een slang. We waren uiteindelijk een uur te vroeg bij de boot en hebben helaas Lake Wabby moeten missen. Omdat we toch op de boot moesten wachten, gingen we lunchen. We hadden nog wel brood, maar bijna geen beleg meer. Heb dus een nieuwe combi geprobeerd: een sneetje brood met cornflakes en suiker. Was op zich niet eens zo vies (tja, als backpacker probeer je zowat van alles uit). Uiteindelijk met de boot terug naar Hervey Bay gegaan. De auto een beetje schoongemaakt en ze hebben alles gecontroleerd en was goed. Daarna lekker gedouched en tas ingepakt, gingen 's avonds met onze hele groep uit eten en stappen. Eerst in een barretje waar ze aan het karaoke waren, al snel gingen we naar Beach (een bar waar ze amper alcohol schonken: wijn was net water en een gozer nam Tequilla Sunrise, maar ook daar zat geen alcohol in). Zijn uiteindelijk naar de bar van ons hostel gegaan, waar het erg gezellig was. Ben rond kwart over 1 naar mijn kamer gegaan en heb daar nog met een aantal van de groep zitten kletsen. Moest er om 04.15am al uit (!), want moest om kwart over 5 uitchecken en met het busje naar mijn bus naar Brisbane toe (had dus amper geslapen).

Ben momenteel in Brisbane, weer samen met Marjolein, erg gezellig!! Lijkt net of de tijd even stil gestaan heeft. Helaas is het maar voor korte duur, want morgen ga ik alweer naar Sydney toe.