Caribbean deel 1: Martinique - St. Lucia

Vertrek 18 december 2008 's morgensvroeg naar Schiphol.

Maak op het vliegveld kennis met Mineke, Arnoud, Anita en Arno.

Na een korte vlucht naar Parijs (Charles de Gaulle), waar we Joyce ontmoeten en gaan dan met de bus naar Orly.

Daar gaan we eerst wat eten en drinken... tot we merkten dat we ons moeten haasten met inchecken!!

Wij langs de rij lopen en ze vroegen of we de bus gemist hadden... euh ja!! ;-)

Lopen daarna gelijk door naar het vliegtuig (scheelt weer, hoeven we niet in de rij te staan om onze handbagage te laten zien :)).

Uiteindelijk hebben we alsnog 55 minuten vertraging omdat 2 passagiers niet kwamen opdagen.

Rond half 6/ 6 uur komen we aan in Fort de France, waar we opgewacht worden door Max, de taxichauffeur.

Hij brengt ons naar de haven, welke ligt in Le Marin en daar wacht Wytse (schipper) al op ons.

We gaan naar onze zeilboot (een Gib Sea 472), genaamd Carib Kiss, waar we de kamers verdelen (yes, heb een 2 persoons schuit voor me alleen :)) en drinken daarna nog even een zelfgemaakte rum-punch!

Blijven nog wat kletsen en gaan daarna slapen.

Martinique is een eiland waar je gewoon met euro's kan betalen.

Het is door de Fransen veroverd en is daarom een provincie van Frankrijk.

De avond ervoor zijn Nik en Mikis (2 Belgen) laat aangekomen, dus maak 's morgens kennis met ze.

Ga na het ontbijt boodschappen doen met Arnoud, Nik en Joyce (de anderen gaan naar de markt) en zodra alles gedaan is, varen we naar Saint Anne.

Zien op een gegeven moment Diamond Rock om de hoek tevoorschijn komen.

Op deze rots hebben ooit 18 maanden lang (!) de Engelsen opgezeten, omdat ze deze niet wilden afstaan aan de Fransen.

Ook een feitje: dochter Sofia van Napoleon is er opgegroeid.

In Saint Anne aangekomen heerlijk gezwommen in de zee, gelegen op het dek en ga na het relaxen met Wytse, Mineke en Arnoud aan wal, om wat te drinken op het terras (wat erg gezellie was).

Halen daarna de anderen op voor nog een drankje en gaan dan wat eten in een restaurant.

De dag erna is het tijd om na het ontbijt Martinique te verlaten en te gaan zeilen naar het volgende eiland: St. Lucia.

Erg groen en rotsig eiland en St.Lucia heeft 2 grote puntige rotsen, waar St. Lucia bekend om staat: de Pitons!

De Petit Piton (2460 m) en de Gros Piton (2619 m).

Ditmaal was het een rustige oversteek.

We gaan naar Marigot Bay, maar de baai is pas te zien als je ervoor staat.

Bij de ingang van de baai is bovenop de rots, het huis van oudbokser George Foreman te zien.

Nadat we onze boot hadden aangelegd bij het terras (jawel, erg handig: boot uitstappen en je staat op het terras :)), komt er even later een wel groot bekend schip de haven invaren: de Commendor uit Pirates of the Caribbean!!

Hij blijft maar eventjes en gaat dan weer weg...

Ga verder nog wat rondlopen in het dorpje en zitten 's avonds op het terras te eten en drinken.

Gaan de dag erna (21-12-2008) na het ontbijt en na de boodschappen verder varen en bij het uitvaren van de baai, kwam er een gek de haven in gesjeesd!

Het scheelde echt maar een haartje of we kwamen tegen elkaar aan (de punt van onze zeilboot kwam al over zijn achterkant).

Onderweg naar Soufriere deed de koppeling het niet meer en later viel ook de motor nog eens uit!

Uiteindelijk alleen met de zeilen de baai ingevaren.

Nadat we geankerd hadden, hebben we gezwommen, beetje gelezen en een fruitsalade (als lunch) opgegeten.

Eten rond 6 uur wat chippies, want we hadden honger en een local (Shy Bee) zou een bbq verzorgen voor ons.

Rond 8 uur was de bbq klaar en gingen we naar het strand.

Hebben ze overal palmbladeren neergelegd, waar we op moesten zitten.

Hebben heerlijk gegeten (kippenvlees, diverse salades enz) en nog een behoorlijk sterke rumpunch gedronken.

Na afloop van de bbq weer terug naar de boot gegaan, waar we nog wat gedronken en gekletst hebben.